Stap 1: Open up
Open je blik naar buiten. Wat speelt er bij je klanten, concurrenten, leveranciers en bij kennisinstellingen met wie je samenwerkt of wil werken? Welke trends spelen er? Welke technologieën zie je opkomen? Breng het volledige ecosysteem waarin je actief bent in kaart.
Stap 2: Why?
Waarom moet je innoveren? Baken het domein af dat je wil veranderen: bepaal de scope van je innovatie-inspanningen. Wie is de belangrijkste sponsor voor vernieuwing? Is hij of zij het eens met jouw why?
Stap 3: What?
Wat moet je innovatie opleveren en wanneer? Bepaal wat de innovatie minimaal moet opleveren om als succesvol te kunnen aanmerken. Doe dit ‘smart’: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Leg de lat voor deze ‘primaire innovatiedoelen’ niet te hoog, anders loop je het risico later in te boeten op geloofwaardigheid.
Stap 4: How?
Nu komt een van de moeilijkste stappen: wat is je innovatiestrategie en hoe ga je je doelen behalen? Ontwikkel verschillende toekomstscenario’s waarbij je het halen van je primaire innovatiedoelen uit de derde stap centraal stelt. Gebruik hierbij de trends uit de eerste stap en verplaats je in de klant van de toekomst. Het beste scenario biedt kansen, lijkt haalbaar en is veelbelovend. Kies dat scenario als je innovatiestrategie.
Stap 5: Plan
Nu je weet waar je naartoe wil, onderzoek je hoe je daar gaat komen en maak je een eerste schets van een businesscase. Wat zijn de speerpunten van de verandering? Zonder dit overkoepelende masterplan blijft verandering uit en zullen resultaten zich beperken tot losse successen van individuele innovatieprojecten. Verlies je in deze fase niet in details: speed is key.
Stap 6: Check
In de voorgaande stappen heb je relevante informatie verzameld en een plan gesmeed. Nu is het tijd om te checken: is het plan haalbaar? Zijn je belangrijkste aannames juist? Kun je de belangrijkste stakeholders meekrijgen? Gebruik het onderzoek en de feedback die je krijgt om je plan nog beter maken. Dit kan betekenen dat je eerdere stappen opnieuw moet doen, maar het levert je een gedragen masterplan op waarmee je vooruit kunt.
Stap 7: Engage
In deze fase ga je je omgeving betrekken bij de invulling van je masterplan. Begin met je aandeelhouders en het management: hen overtuigen is cruciaal voor het slagen van je plan. Betrek daarna je collega’s en nodig iedereen uit om met suggesties te komen om je plan in te kunnen vullen. Ga vervolgens ook met klanten en leveranciers in gesprek over je plan en de uitvoering: ook hun steun, kritiek en ideeën kun je goed gebruiken.
Stap 8: Organize
Schep de voorwaarden voor de mensen die de verandering moeten brengen: maak bij het organiseren én belonen van je organisatie onderscheid tussen bestaande en nieuwe business. Doe je dit niet, dan mis je focus en loop je het risico dat nieuwe initiatieven volgens oude maatstaven worden beoordeeld. Dan komt innovatie niet tot stand.
Beleg verantwoordelijkheden. Het is raadzaam de verantwoording voor innovatie bij één persoon in de directie te beleggen. Stel daarnaast een Innovation Board in: een periodieke bijeenkomst met de belangrijkste stakeholders, waarin alle innovatieteams hun voortgang presenteren en feedback ontvangen. Zo creëer je sturing en draagvlak.
Stap 9: Execute
Het moment van de waarheid: je gaat je plan daadwerkelijk uitvoeren. Dit is een proces van continu onderzoeken, uitproberen, bouwen, leren, verbeteren, opschalen en exploiteren. Geef – binnen de gestelde kaders en doelen – de ruimte om te improviseren: stap 4, ‘how’, is nu van minder belang. Selecteer mensen met de juiste innovatiecompetenties: innovatieafdelingen vragen om andere competenties dan bij het werken aan bestaande producten en diensten.
Stap 10: Monitor
Hoe weet je of je innovatie-inspanningen effectief zijn? Wanneer bepaal je dat je moet stoppen of juist moet doorpakken? Monitor de kosten en opbrengsten, maar ook de verworven inzichten en de impact die zij hebben op toekomstig succes. Deel de inzichten in de Innovation Board, zodat duidelijk is of de organisatie op koers ligt of dat bijsturing nodig is.
Daarna richt je de blik weer naar buiten en start de cyclus opnieuw.
Heb je ook tips?
Bijvoorbeeld over hoe jij innovatie organiseert in jouw bedrijf? Meld het ons, en wij delen die informatie weer met de andere FEDA-leden.
-
Succesvol innoveren in 10 stappen (copy)
Vorig artikel
Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaal.feda.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
-
Succesvol innoveren in 10 stappen (copy)
Volgend artikel
Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaal.feda.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
ADRES
Bezoekadres
Reitseplein 1, 5037 AA Tilburg
Postadres
Postbus 4076, 5004 JB Tilburg
CONTACT
Tel 013 – 59 44 158
Mail info@feda.nl
Externe Links